10 tips voor leven in het nu

Waarom is leven in het nu zo belangrijk?

Leven in het nu gaat hand in hand met de automatische piloot uitzetten. Dat betekent dat je jouw volledige aandacht vestigt in dit moment.
 
Je leeft NU in en op het moment waar alles gebeurt. En dat is het moment waar je eigenlijk ook zou moeten zijn.;-) Dus niet in de toekomst en ook niet in het verleden. Als je niet in het hier en nu leeft, leef je eigenlijk in een illusie. Een ander moment dan dit moment bestaat namelijk niet. 😉
 

Voordelen van leven in het hier en nu

  • Je voelt je mentaal beter.
  • Door jouw aandacht meer te focussen op het hier en nu, beïnvloed je niet alleen je mentale en fysieke gezondheid, maar je zorg er ook voor dat je je leven echt leeft, in plaats van je zorgen maken over hoe het zou moeten zijn.
  • In het moment leven betekent alles accepteren zoals het is. Je kunt leren van de fouten die je maakt. En je kunt nu de stappen zetten die nodig zijn om jouw doel te behalen. Morgen sta je alweer 1-0 achter. 😉
  • Als je veranderingen in je leven wilt, is de beste tijd om dat nu te doen, op deze plaats en op deze tijd. Precies waar je nu bent.
  • Aan het verleden kun je niets meer doen, dat is voorbij. Jezelf te veel zorgen maken over de toekomst heeft ook geen zin, want dat betekent dat je leven zich ergens afspeelt dat nog niet bestaat.

Wat bereik je door te leven in het nu?

  • Je bent bewuster aanwezig in het moment
  • Je geniet van de kleine momenten
  • Je pakt grotere projecten makkelijker op
  • Je enthousiasme groeit
  • Je bewerkstelligt meer
  • Je probeert het direct. Wat heb je te verliezen?
  • Je komt er sneller achter wat werkt en wat niet werkt.
  • Je piekert minder.
  • Je bent bezig met je leven en daardoor voel je je minder aangetrokken tot televisie, gamen of jouw Facebook tijdlijn. 😉
  • Deadlines overvallen je niet meer. Je bent al bijna klaar.
  • Je bent er voor andere mensen en de gesprekken zijn betekenisvoller en leuker.

Waarom is leven in het hier en nu zo moeilijk?

Een van de belangrijkste redenen waarom dit zo moeilijk is, is dat we niet willen accepteren wat ons wellicht staat te gebeuren.

Als we een vervelende situatie in ons leven tegenkomen, gaan we hierover piekeren. Als gevolg daarvan zijn we niet met onze aandacht in het hier en nu. Je brein wil het liefst die situatie veranderen, maar dat lukt niet. Het is namelijk al gebeurd, of hetgeen waar we ons zorgen over maken ligt nog (ver) in de toekomst.

De oplossing hiervoor is: acceptatie  hoe doe je dat?

Laat de emotie er gewoon zijn. Je mag best de balen hebben over iets of bang voor iets zijn dat komen gaat, maar leer ervan, hang er een doel aan vast en laat los. Geniet weer van het moment en zet direct de stappen die nodig zijn om jouw doel te bereiken.

10 tips voor leven in het hier en nu

  1. Mediteer

Een van de beste manieren om meer in het hier en nu te leven is door dagelijks een aantal minuutjes te mediteren. Je gedachten worden kalmer en minder stressvol en je hebt meer aandacht voor wat er op dit moment om je heen gebeurd. Er zijn hier hele leuke appjes voor te krijgen die je hierin zeker verder kunnen helpen. Het kost je hooguit 1 minuutje van jouw kostbare tijd. 😉

Meer informatie? Bekijk ook eens de volgende blogs: 

Probeer het eens en ervaar eens of iets voor je is.

  1. Ruim op

Een opgeruimd huis zorgt voor rust in jouw leven. Als je kledingstukken, boeken of andere dingen rond laat slingeren in huis zorgt dat voor onrust, chaos in je hoofd. Je kunt je hoofd rustiger krijgen door alles een eigen plekje te geven. Dit zorgt voor rust. Dus ruim lekker je kamer op en beloon jezelf met wat lekkers en geniet van de opruimde kamer en de rust in jouw hoofd. 😉

  1. Lach

Ben je er even doorheen? Kun je niet meer de positieve dingen zien.

Zet vrolijke muziek op, zet een vrolijke film aan of kijk naar een leuke cabaratier die jou altijd aan het lachen maakt. En als dat ook niet lukt. Doe dan het volgende: Richt je aandacht dan op je gezicht, trek nu je linker mondhoek omhoog en En vervolgens je rechter mondhoek. Gefeliciteerd! Je bent nu aan het lachen!

Voelt goed toch? Probeer jezelf maar eens ellendig te voelen met een big smile op je gezicht! Wedden dat dat niet lukt? Meer lezen? Bekijk ook blog VERGEET NOOIT TE LACHEN

  1. Wees dankbaar

Soms maak je je druk om dingen die misschien helemaal niet zo groot hoeven te zijn. Bedenk voor jezelf waar ben je dankbaar voor? Bijvoorbeeld voor een goede gezondheid, lieve mensen om je heen, een dak boven je hoofd, of het zonnetje dat op je gezicht schijnt. En bedenk je vervolgens wat kan ik NU doen om hetgene waar je je op dat moment zo druk over maakt op kunt lossen of kleiner kunt krijgen.

  1. Pieker niet

Neem het leven niet te serieus. Het is de bedoeling dat je geniet.

Wees niet te streng voor jezelf als iets niet lukt. Ga niet constant lopen piekeren over wat er allemaal niet goed is gegaan. Maar geef jezelf eens een schouderklopje voor het proberen en ‘ga verder’. Lees ook 5 TIPS: Hoe pieker ik niet.

  1. Doe het nu

Als je veranderingen in je leven wilt, is de beste tijd om dat NU te doen, op deze plaats en op deze tijd. Precies waar je nu bent.

Dus droom, geloof en probeer, maar geniet vooral van de weg er naar toe die zich NU afspeelt.

  1. Hecht minder belang aan het resultaat

Als je jezelf van tevoren vast pint op een bepaald resultaat of een bepaalde uitkomst, dan probeer je eigenlijk jouwe eigen toekomst te voorspellen. Je leeft dus niet in dit moment.

Als je dit resultaat vervolgens niet zou halen, raak je gefrustreerd, teleurgesteld en gedemotiveerd. En dat is wat je niet wil bereiken. Dus probeer het verwachte resultaat los te laten. Je luistert dan beter naar de ander en je kunt veel beter inspelen op dat moment.

  1. Laat je niet afleiden door je gedachten

Als je wilt leven in het hier en nu, denk je misschien dat het het beste is om je gedachten helemaal uit te zetten. Ik kan je nu alvast vertellen dat dit niet gaat lukken. Als ik je vraag om niet aan een giraffe te denken, is het enige waar je waarschijnlijk aan denkt een giraffe.

Probeer je gedachten daarom nooit helemaal weg te krijgen, maar observeer ze, neem mee wat handig is en laat ze vervolgens weer rustig gaan. Je ervaart veel meer rust. Lees ook WORD BAAS OVER JE EIGEN GEDACHTEN.

  1. Besef dat de meeste angsten nooit uitkomen

Weet dat de meeste zorgen die je hebt nooit werkelijkheid zullen worden. Je gedachten zijn slechts gedachten. Het is niet de werkelijkheid. Lees ook: WACHT NIET LANGER, GA ERVOOR!

  1. Spendeer tijd in de natuur

Natuur brengt rust. Het waaien van de wind door de bladeren van de bomen, de vogels die fluiten, de geluiden van de zee. De natuur brengt natuurlijk rust. Maak eens een fijne wandeling zonder iets te zeggen. Ervaar en geniet van het moment.

Heb je vragen? Stel ze gerust. 😉

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

IlseSchoemaker.nl eet koekies

Deze website maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt.

Privacy policy | Sluit banner
Instellingen