Pieker jij wel eens? Ongetwijfeld ken je dat gevoel wel. Er blijft maar een onderwerp door je hoofd heen malen. Je blijft maar piekeren. Je kunt het niet oplossen, het blijft frustreren. Niet een dag, maar ook de nacht. Je ligt er van wakker, je krijgt misschien wel nachtmerries.

Hoe krijg je dit tijdelijk uit je hoofd? En hoe krijg je dit voor altijd uit je hoofd. Gelukkig zijn hier oplossingen voor te vinden. Als je een probleem hebt waar je je suf over piekert. Dan is het belangrijk dat je dat direct uit je hoofd haalt. Want de tijd dat jij piekert kun je niet aan andere leuke dingen besteden. Je kunt kiezen? Of je gaat er direct mee aan de slag. Of je haalt het nu tijdelijk uit je hoofd om even tot rust te komen en je gaat daarna aan de slag.

Tip1:

Eentje die je misschien allang kent, maar die ook echt werkt. Is Ga bewegen! Doe vooral de dingen die jij leuk vindt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan wandelen, hardlopen, zwemmen, dansen, springen. Doe iets waar je ontzettend waar je naast de beweging ook nog ontzettend veel plezier aan beleeft.

Tip2:

Ga lekker creatief aan de slag! Maak een schilderij, luister naar je favoriete muziek. Luister wel naar vrolijke muziek, want die zorgt ervoor dat je weer opgevrolijkt wordt en positieve energie krijgt. Ga je luisteren naar verdrietige of dramatische nummer die nemen je weer mee in de negatieve spiraal en dan ga je alsnog weer piekeren. En dat wil je juist niet! Je kunt dit natuurlijk ook combineren. Schilderen en bewegen op muziek. Je kunt ook alles van je af schrijven. Dan zet je je piekergedachten op stop. Je doorbreekt deze vicieuze cirkel.

Tip 3:

Zeg eens wat vaker nee! Als iemand met de grootste spoed naar jouw bureau snelt en jou vraagt: wil je dat nu even doen, want ….. Dan kun je kiezen. Is dit belang erg groot dat ik alles uit de handen moet laten vallen. Of geef je op een vriendelijke, maar wel duidelijke manier aan dat dit niet het juiste moment is voor jou. Geef daarbij ook aan wanneer je dat wel past in jouw planning.

Tip 4:

Neem tijd voor jouw gevoel. Denk eens na over: Ben je blij met je werk, met je relatie, met een bepaalde situatie. Als je daarover na wil denken: zoek een rustige plek in je huis of maak een heerlijke wandeling in de natuur. Dan kom je tot mooiste antwoorden. Bedenk je wel vantevoren welke vragen je wil stellen, zodat je gemakkelijker je antwoord kunt vinden.

Een extra tip die ik je daarbij wil geven is. Stel altijd positieve vragen. Gebruik geen ontkenningen of woorden die negatief geladen zijn, zoals slecht of niet. En start de vraag nooit met het woord Waarom? Deze vraagstelling zorgt ervoor dat je weer terugkomt in jouw negatieve spiraal.

Tip 5:

Even een momentje voor mezelf! En dat kan op meerdere manieren. Dit kan door op een rustige plek te gaan zitten, waar je even niet gestoord kan worden. Je gaat even goed zitten. Op een stoel of de grond. En je gaat voelen hoe jij je voelt. Maar dit kunnen ook hele korte momenten zijn die je gebruikt op je werk en dan ook nog op zo’n manier dat niemand dat merkt. Als je wilt weten hoe dat werkt dan verwijs je graag naar de volgende mindset ‘Ruimte in je hoofd‘ of ‘Even een momentje voor mezelf!’ Ik wens je heel veel rust en ontspanning bij voorkeur zonder piekermomentjes. 😉

Heb je vragen? Stel ze gerust.