LACH!

Heb jij wel eens de slappe lach? 

Van een flinke lachbui knapt bijna iedereen op. Lachen geeft niet alleen een prettig gevoel, maar het is ook nog eens goed voor je gezondheid. Ben je gestresst of voel je je gespannen. Het doktorvoorschrift zou zo kunnen zijn: ‘MEER LACHEN!’

wat gebeurt er als je lacht?

Als je lacht maken je hersenen endorfine aan. Deze signaalstof werkt ontspannend en pijnstillend. Daarnaast worden er extra witte bloedcellen aangemaakt. Ook zet je heel veel spieren in beweging. Alleen al in je gezicht zeker vijftien, maar vergeet niet dat je ook je buikspieren en middenrif aanspant als je lacht. Dus er gebeurt nogal wat in het lichaam als je lacht. En dat met heel veel positieve gevolgen als resultaat.

Wat zijn dan die positieve gevolgen?

Jouw hersenen weten precies wanneer je lacht. En zo’n lach brengen zij automatisch in verband met een positieve stemming. Van endorfine is ook bekend dat het het geluksgevoel vergroot. Het gevolg hiervan is dat lachen stress, depressie, bezorgdheid en slapeloosheid lijkt te verminderen.

Ook je lichaam houdt van lachen. Zo wordt er gezegd dat optimistische mensen gezonder zijn en goedlachse mensen langer leven. Ook zijn er positieve effecten op de bloeddruk en bloedvaten bekend en zou het de luchtwegen beschermen tegen infecties. Daarnaast schijnen lachende mensen een beter werkend immuunsysteem te hebben.

Is er nog meer?

Ja, dit is zeker nog niet alles. Lachen maakt je aantrekkelijker: zelfs de knapste mensen zijn minder mooi met een chagrijnige gezichtsuitdrukking. Vergeet ook vooral niet dat lachen aanstekelijk is. Glimlach eens naar mensen met een norse gezichtsuitdrukking. Wie weet is je glimlach wel besmettelijk!

Humor kan je ook helpen ‘grote’ problemen kleiner te maken of zelfs te overwinnen. Sommige deskundigen zeggen dat lachen zelfs goed is voor het geheugen en het leervermogen. De meeste effecten van lachen zijn overigens tijdelijk. Je moet dus veel lachen voor een optimaal resultaat. En dat is niet zo vervelend, toch..?

Dus wat houdt ons nu nog tegen?

IS NEP-GLIMLACHEN OOK ZO EFFECTIEF?

Nee, niet alle wetenschappelijke onderzoeken zijn positief over lachen. Vooral over het effect van een nep-glimlach zijn de wetenschappers het niet eens. Er zijn zelfs aanwijzingen dat een constante opgeplakte lach de kans op een depressie vergroot.

Met oprecht lachen lijkt niet zo heel veel mis. Dus doe dat vooral. We schijnen namelijk veel minder te lachen dan vroeger. Daarbij lachen volwassenen ook veel minder vaak dan kinderen. Alsof we het verleerd zijn of niet willen lachen. Maak plezier en lach! Je voelt je er alleen maar beter door!

Hoe kun je eenvoudig weer lachen? 

Bekijk de onderstaande tips:

1.       Luister eens naar het gelach van anderen
Hoe klinkt het geluid wat zij maken? Als je hierop gaat letten, klinken lachgeluiden heel grappig! En misschien word je wel besmet met het lachvirus. 😉 

2.       Lachwekkende serie
Kijk naar een cabaratier of een ontzettend grappige serie waarbij je niet meer op kunt houden met lachen. En zorg dat je er regelmatig naar kijkt. Zo blijf je regelmatig lachen en het kost je relatief weinig moeite. 

3.       Gekke bekken trekken
Gekke bekken trekken doe je samen of voor de spiegel. Leef je eens uit voor of na het tandenpoetsen en geef jezelf de opdracht zelfs de meest chagrijnige persoon aan het lachen te krijgen. Gaat je dat lukken?

4.       Grappige mensen
Ga om met grappige mensen! Ken je mensen die moppen tappen alsof het niks is, hele droge humor hebben of zelf erg veel lachen? Zorg ervoor dat ze een onderdeel van je leven zijn en blijven. Je hebt gegarandeerd veel plezier met elkaar!

5.       Kinderen
Ga om met kinderen. Zij kunnen zich heerlijk onderdompelen in een fantasiewereld, ontwapenende vragen stellen of ongeremde opmerkingen maken die je laten lachen.

6.       Terug in de tijd
Ga dat doen wat je als kind leuk vond: kijk een oude film, bouw hutten, ga stoepkrijten, ga touwtje springen en probeer het vrije gevoel wat je toen had weer te voelen. Ga weer op in het moment en geniet van dat wat je doet. 

En doe eens een keertje onbevangen met kinderen mee! Wedden dat je gaat lachen?

7.       De juiste bril op
Probeer de wereld om je heen eens te zien vanuit een lachbril. Deze instelling zorgt er ook voor dat er sneller een lach op je gezicht verschijnt, zelfs bij de kleinste dingen.

8.       Maak een ‘lach’bord
Maak een bord aan op Pinterest waar je alles op pint van wat je aan grappige foto’s, quotes, spreuken tegenkomt. Je kunt altijd naar dit bord teruggaan als je weer eens wilt lachen.

9.       Stoeien met je kind of partner
Van stoeien ga je vanzelf lachen! Kietelen en porren werkt nu eenmaal op je lachspieren.

10.   Dansen
Ben je alleen thuis? Zet je favoriete muziek op en dans het hele huis door en laat je lekker gaan. 

Durf je dit aan met meerdere mensen? Dans gek met zijn allen en hoe meer mensen ervan moeten lachen, hoe harder en langer je lacht!

Heb je nog leuke aanvullingen? Laat het gerust weten. 😉

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

IlseSchoemaker.nl eet koekies

Deze website maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt.

Privacy policy | Sluit banner
Instellingen