Mijn hoofd loopt over! Wat nu?

Ochtendritueel

Helaas leven wij momenteel in een drukke maatschappij, waarin er veel van ons wordt gevraagd. We staan vroeg op, ontbijten als het lukt, smeren het brood voor tussen de middag, schrokken ons brood of drinkontbijt naar binnen, rennen naar de kapstok, trekken onze jas aan, staan al buiten om de deur dicht te trekken, oeps tas vergeten. We rennen weer naar binnen, grissen de tas onder de kapstok vandaan en sjeesen weer naar buiten. We trekken de deur nu iets te hard dicht. Doen de deur op slot, checken dit nog een keer en stappen de auto in, stappen op de fiets of lopen naar de bushalte. Het regent pijpenstelen. De automobilist rijdt de file in, de fietser regent tot op het bot nat, want hij was vergeten zijn regenpak aan te trekken en de wandelaar rent naar de bushalte, rent per ongeluk door de plas maar heeft net de bus kunnen halen. En tjsa slecht weer. Ook hij kwam in de file terecht. En dan heb ik het nog niet gehad of de ouders die tijdens deze stressvolle situatie ook nog hun kinderen naar school moeten brengen. En nu heb ik het alleen nog maar over de start van dag. Hoe gaat de rest van de dag dan verlopen? Dit moet anders! Maar hoe?

Ik kan je vertellen dat deze ochtend ook altijd een van mijn ochtenden was. Een ontzettend stressvolle dag die je de hele dag blijft achtervolgen. Zoals jij nu ook denkt, dacht ik ook: Dit moet veranderen. Dit is niet goed voor mijzelf, maar ook niet goed voor mijn omgeving.

New Mindset, New Result

En het klinkt misschien heel cliché, maar iedere verandering begint echt bij jezelf. Als je iets wil veranderen moet je voorzelf bedenken: Wat wil ik graag veranderen? En als je weet wat je wil veranderen kun je bedenken: Hoe ga ik dat veranderen?
Voor mij was het belangrijk rust te brengen in het ochtendritueel. Gezelligheid toe te voegen en kunnen genieten van elkaar. En dat was voor mij, maar ook voor ons gezin een schot in de roos. En eigenlijk ook best eenvoudig te realiseren.
Wel heb je hier ook wilskracht voor nodig. Want zonder wilskracht val je zo weer in die zelfde valkuil. Maar oefening baart kunst.

Hoe breng ik rust in het ochtendritueel?

Tijdsberekening

Het begint met de wekker vroeger te zetten dan normaal. Ik hoor je reactie al: Oh nee! Ik draai me zo graag nog een keertje om. Ja, dat gevoel ken ik, maar het gevoel dat ik de hele dag ontvang door langer te blijven liggen is ongehaaglijker dan eerder opstaan. Voor jezelf kun je heel goed uitrekenen hoeveel extra tijd jij daarvoor nodig hebt. Voor mij was een half uurtje.

Mindfulness

Als de wekker gaat start ik de dag met rust. Het programma Headspace zet ik aan. Een stukje yoga/meditatie voordat de dag begint. Dit geeft zoveel positieve energie dat je hier werkelijk de hele dag op kunt teren.
Ik dacht eerst: dat is toch niets voor mij. Zonde van de tijd. Maar eerlijk probeer het eens uit. De app kun je gratis uitproberen. De eerste oefening duurt ca 3 minuten en je krijgt er zoveel voor terug!

Gezamenlijk ontbijt

Daarna maak ik onze zoon wakker, zodat hij ook rustig wakker kan worden en kan aankleden. Ondertussen kleed ik mij aan en maak ik het ontbijt. Geen ontbijt in buffetvorm, maar wel een croissantje, koffie en andere lekkernijen. Als iedereen beneden is staat het ontbijt op tafel en ontbijten we gezamenlijk. Geen Ipads of telefoons aan tafel. Pure quality-time. En dat is pas echt genieten samen.

Klaar maken voor vertrek

Ondertussen houden we de tijd in de gaten en 10 minuten voor vertrek ruimen we op en trekken we onze schoenen en jas aan. In alle rust vertrekken we het pand en we komen helemaal relaxed aan op de plaats van bestemming. Heerlijk!

Kom je er niet uit? Maak een afspraak.